Ja Nee of Misschien


‘U zult zien dat als u hier na een uur weggaat veel geleerd heeft’, zo begint Buurtwerker Lilly. Aanvankelijk word ik altijd wat opstandig van zo’n binnenkomer…. ‘dat bepaal ik zelf wel, denk ik dan….’
Dan gaat ze van start, met een marketing insteek legt ze uit dat je maar op een ding uit bent: ‘jezelf verkopen en uitgenodigd worden. Een acquisiteur screent jouw CV in 7 seconden, want hij moet er wellicht nog 299 screenen: In slechts zeven seconden bepaalt hij/zij of je in het bakje JA-NEE-MISSCHIEN belandt.’

Ik laat de woorden doordringen, terwijl Lilly verder gaat. Ik kijk de kring rond: zes mensen, ieder zit hier met z’n eigen verhaal en een eigen CV. De helft komt zomaar binnenlopen, zonder afspraak, allen met een CV bij zich. De een heeft veel vragen en wil het liefst dat de eigen CV bekeken wordt, de ander luistert. Lilly vertelt heel helder wat er wel en beslist niet in een CV moet. Met duidelijke voorbeelden leert ze ons hoe een CV bekeken wordt.

Aan de hand van een aantal ‘foute’ CV’s probeert Lilly ons duidelijk te maken waarom iets wel of niet gewenst is. Tot slot heeft ze verschillende versies van haar eigen CV gemaakt. Met strakke belijningen, overzichtelijke blokken maar ook met verschillende foto’s. Iedere CV heeft een andere uitstraling. Er is geen standaard CV. Iedere sollicitatie vraagt om een andere CV, dit is even schrikken…en het roept ook verbazing op bij mijn tafelgenoten. Lilly is heel kordaat in haar reactie: ‘je wilt toch opvallen tussen die 200 andere CV’s, nietwaar?’

Ik ben zo iemand die Lilly schetst in haar voorbeeld en m’n nieuwe werkervaringen gewoon onderaan het lijstje hang. Helemaal verkeerd leer ik! En trots ben ik dat m’n lijst met werkervaringen steeds uitgebreider wordt, totdat ik hoor van Lilly dat het juist beknopt moet. Wat te denken over een profiel maken? Nog nooit van gehoord bij een CV. Ik was best tevreden met mijn CV, volgens de richtlijnen die ik ‘ooit’ op school heb geleerd. Maar door het verhaal van Lilly ga ik toch twijfelen.

Met een vol hoofd ga ik naar huis. Ik lees haar CV tips nog eens door en bekijk m’n CV met ‘Lilly-ogen’, waarna ik tot de conclusie kom dat ik een zwaar verouderde CV heb. Hiermee realiseer ik me dat ze met haar eerste woorden ontzettend gelijk heeft gekregen: ‘Ik heb een berg aan nieuwe info vergaard in een uur tijd en nog gratis ook!’ Mijn CV is ontzettend aan een update toe. Met of zonder foto, daar ben ik nog niet uit….

Ook meedoen of meer weten over gratis trainingen en workshops van de Buurtwerkplaats: bel 010 455 37 99 of kijk op www.buurtwerk.nl in het activiteitenaanbod.

Geef een reactie

