Marktplaats voor Vrijwilligerswerk

De belangrijkste en grootste website voor vrijwilligerswerk in Rotterdam, Rotterdammersvoorelkaar.nl , is nu zo’n drie maanden in de lucht. Sindsdien hebben er meer dan 1600 mensen gebruik van gemaakt.
De site is onderdeel van NLvoorelkaar, een website waar mensen en instanties die hulp nodig hebben en personen die dit aanbieden elkaar kunnen vinden. Mathijs Huis in ’t Veld is een van de oprichters van NLvoorelkaar. ‘De overheid liet op gebieden zoals de zorg steeds meer aan de mensen zelf over en was er geen centraal punt waar mensen met hun vraag of aanbod terecht konden. Daarom zijn we in 2011 begonnen met de website NLvoorelkaar.’

Tevreden
Rotterdam is de eerste van de grote steden die een lokale variant van de landelijke marktplaats heeft. Op Rotterdammersvoorelkaar.nl kan iedere Rotterdammer, zonder tussenkomst van instanties, om hulp vragen of zich aanbieden als vrijwilliger. Dat kan in verschillende categorieën zoals administratie, vervoer of koken. ‘We zijn tevreden over het aantal mensen dat zich al heeft geregistreerd. Er zijn nu al meer dan 1.600 gebruikers.’

Het werkt
Chabon Seymonson is een van de vrijwilligers die Rotterdammersvoorelkaar.nl gebruikt. ‘Ik kwam op de site terecht toen ik op internet vrijwilligerswerk zocht. Nadat ik alle informatie had doorgenomen, heb ik me gelijk geregistreerd. En het werkt, ik ben al direct als vrijwilliger aan de slag gegaan. Ik help Suzy onder andere bij het invullen van formulieren. En we gaan regelmatig samen iets eten. Ik vind deze site een heel goed initiatief. Door de waardering die ik krijg van de mensen die ik help, merk ik dat ik het niet voor niets doe.’

Makkelijk te gebruiken
Ook mevrouw Anne Rühülessin-Lambillion gebruikt Rotterdammersvoorelkaar.nl: ‘Ik doe al jaren vrijwilligerswerk, onder andere via de UVV. Zij hebben me op het bestaan van de site gewezen. Het goede ervan is dat deze makkelijk te gebruiken is. Ik ben 75 jaar en ook ik kan er alles op vinden. Ik heb er niet alleen mijn hulp aangeboden, maar ik heb ook via de site iemand gevonden die mij geholpen heeft. Een vrijwilliger heeft onlangs een nieuwe toiletbril voor me gemonteerd.’
Bekendheid vergroten

Huis in ’t Veld: ‘De komende periode gaan we eraan werken om de bekendheid van Rotterdammersvoorelkaar onder vrijwilligersorganisaties en het welzijnswerk in Rotterdam te vergroten. Want hoe meer Rotterdammers de site gebruiken, hoe groter de kans is dat alle gebruikers een match vinden. Nu kan het soms nog gebeuren dat op een vraag of een hulpaanbod geen reactie komt.’

Geef een reactie

